torsdag 10 februari 2011

Hantverkare

Vi har haft några hantverkare som sprungit här för att fixa än det ena och än det andra. För mig som varit hemma har det varit lite spännande.

Värme killen
Först ut, skulle komma kl 14 han var bara en halvtimme sen så det var ju inget att orda om. Han pratade engelska, det är ganska ovanligt har jag märkt. Jag berättade för honom att värmen inte funkade, vi har satt igång elementen och även provat att lufta dem. Han lyssnade inte på mig inte. Så när jag förklarat vad vi gjort upplyser han mig om att man måste sätta igång elementen och de som bodde innan troligtvis stängt av dem och bara använt golvvärmen som värme. När han upptäcker att alla elementen är igång så säger han att det här går fort jag ska bara lufta dem, så han springer runt och gör det. Jag tänker inte ta åt mig och inte lägga mig i hur han sköter sitt jobb. Han luftar elementen, ingen skillnad. Han tittar in i någon liten lucka och gör något, ingen skillnad. Nu har det gått drygt en timme och jag får chansen att lära mig många nya färgstarka svordomar. Han ringer lite samtal, springer upp och ner ett tag. Strax efter kl17 försvinner han ganska länge och jag fick för mig att han skulle gå hem. Närmare kl 18 då har han fått igång värmen och dyker upp en sista gång för att kolla så allt står rätt till. På de 3.5 timmarna hann jag rätt mycket, 2 Ikea-pussel, kvällsmat, städning och lite kartong upp packning.

Första fryskillen
Han var 50tim sen, skulle kommit kl 10 en tisdag dök vid 12 tiden på torsdagen. Lite undrande blev man ju ändå. Men man har ju hört att svenska hantverkare inte passar tiderna så noga heller. :-)
Han stank av en illaluktande herrparfym, pratade engelska och stannade kanske 10min. Han kunde snabbt konstatera att hela kylen behövde bytas.

Andra fryskillarna
De skulle komma en eftermiddag och byta kylen, de dök upp 11.45 inte riktigt min eftermiddag, trodde samma fryskille skulle komma så jag åt massa vitlök till frukost omeletten. Trodde de skulle komma ganska sent eftersom den första fryskillen var väldigt försenad. De kom två stycken en medelåldersherre som inte kunde engelska och en yngre kille som jag tror kunde lite lite engelska iaf, men han sa inte mycket. De började bytet och ville dammsuga där gamla kylen stått. Då fick jag mig en utmaning i charader först klura ut att det var dammsugaren de ville låna, sen försöka teckna att kontakten är svensk och de behöver omvandlingskontakten som sitter i vattenkokaren. Var dessutom tvungen att stå i hallen så de knappt såg mig för köket är litet och två stora kylskåp, två karlar och en dammsugare tar plats.
Men det gick bra, och den äldre av dem gick igenom alla kylskåpets funktioner med mig på tyska det var lite gulligt. Jag tror jag förstod och maten är ju kall så :-)

Rörmockaren
Han var rolig han, inte mycket engelska kunde han. Han sa inte mycket alls. Jag lämnade honom i köket med det dåliga avloppet och det var som att ha en rabbid i huset. Han var ganska kort och fyrkantig, sa inget begripligt, sprang fram och tillbaka ganska mycket samt att det lät väldigt mycket som en rabbid när han grejade i köket med sitt rabbidverktyg. 

Persiennkillen
Han var mysko, platsade bland drömkåkenshanverakre.  Han kom strax efter kl 8 skulle inte varit här förrns vid 9-tiden. Kom in gick runt och drog och petade grymtande på alla persienner efter 15min gick han. Jag vet inte vad han gjorde men han hittade iaf den som var trasig, sen om han lagade den eller inte vet jag inte. :-)

Det är fler saker som ska fixas med lägenheten tydligen så det kommer nog komma fler hantverkare. Och det gör inget, det är ju som ett lotteri man vet inte vad man får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar