söndag 21 augusti 2011

Schoggifest och kräftor

Schoggifest är ett annat ord för tobleronefestival. Det var en besvikelse jag hade haft mycket roligare om jag vore 20år yngre. Vi fick iaf smaka på lite olika tobleronar och vi klarade alla barnfrågor i frågetävlingen. Det var så otroligt varmt och hett att vi gick efter ett tag. Det var marknad en bit bort som lockade oss.


Tror det är lychee-frukter, vi köpte inga då tången och taggarna avskräckte mig samt priset.
Här får man en grapefrukt till samma pris som tre på Malmös torgmarknad.

Lite förvånad över denna syn att småbarn springer i fontänerna är inget ovanligt alls, men att vuxna gör det. Fontänerna är mitt i stan utan för regeringsbyggnaden, tänk Rosenbad. Men är det dryga 30grader och sol så kan jag förstå dom.


På kvällen blev det kräftskiva med svenska klubben här i Bern. Man kan tro att det bara skulle vara svenskar och en och annan schweizare som är gift med en svensk. Så var det inte riktigt det var ungefär hälften hälften skulle jag tro. Jag hamnade bredvid en tant som inte var svensk, inte gift med en svensk utan enda anknytningen till Sverige var att hon brukade åka dit på semester och weekendresor tillsammans med sin make. De åkte 3-4ggr om året för att de gillar svenska kulturen, traditionerna(som enligt Mona Sahlin inte finns) och naturen,  men så blev hon änka och p.g.a. alla känslor tar det emot att besöka Sverige själv därför är hon med i svenska klubben för att få träffa genuina svenskar och uppleva traditionerna. Det var en rolig skiva och vi fick lite telefonnummer med oss hem, jag fick två och maken ett, så jag vann :-)

1 kommentar:

  1. Jag snålar på mina toblerone, tar nån bergstopp lite ibland sådär:) Men sån är ju jag när det gäller godis, haha!

    Så värmen passade på att komma efter att jag åkt därifrån alltså... Typiskt! Fast jag fick ju uppleva sommarvärme i Milano alla fall!

    Kram!

    SvaraRadera