lördag 30 april 2011

Bilresa

På långfredagen tog vi bilen och åkte mot Nice via Italien och Monaco på avgiftsfria småvägar.

Det här är GD ST Bernard, gestaad sankt Bernarnd. Med tanke på turistshopparna fullproppade med st bernards hundar drog jag slutsatsen att st bernardshundarna kommer här ifrån. Fint var det iaf och väldigt häftiga småvägar. Vi körde väldigt mycket på den här typen av vägar vilket var väldigt roligt. Jag ville undvika motorvägen för att man får se så mycket fint på andra håll. Dessutom kostar motorvägen pengar, jag är snål och Maken körde :-)


Första natten spenderade vi i Turin, vi hann helt enkelt inte till Nice under fredagen. Italiensk glass är god annars är jag inte särskilt imponerad över Italien. Skitigt, trångt och jag uppfattar inte italienare som särskilt vänliga utan ohyfsade speciellt i trafiken.

Vi passerade Monaco som borde sett ut så här, men pga regn och dimma såg vi inget mer än vägskyltarna mot Monte Carlo. Nu har jag varit i Monaco men det hade varit roligt att se lite och kunnat stanna till för en bit mat. Vi var hungriga då vi inte hittat någon öppen restaurang efter vägen, inser ju att den chansen hade varit större om man åkt motorvägen istället för de slingriga småvägarna men faktum är att vi hittade en restaurang högt uppe på en kulle. Väldigt mysig trots regnet, men vi kom en dag för tidigt för de öppnade först på söndagen. En dansk familj som driver den och vi bestämde oss för att åka tillbaka en annan gång när de har öppet och solen skiner :-)

Nice by night. Vi gjorde lite turistiga saker i Nice men jag hade inte min kamera med utan Maken hade sin därför har jag inga bilder :-)
Under vår lugna avslappnade heldag i Nice skulle vi/Maken äta Crèpes. Är man i crèpeslandet så ska man ju smaka. Crèpes är inte riktigt lchf-mat så jag avstod för jag försökte hålla mig till lc-maten under resan, för min mages skull. Vi hittade en liten fin crèperia sätter oss och beställer jag tog en chokladmousse och Maken en pannkaka. De tog ca 10min innan jag fick min mousse, Makens pannkaka såg vi inte röken av. Vi försökte få servitrisens uppmärksamhet men fick bara ett stressat standard svar. Andra bord fick beställa och fick in sina pannkakor, och jag kan tycka vi beställde före dem vi borde få vår pannkaka innan dem. Efter en halvtimme tröttnade Maken så vi lämnade restaurangen utan att betala, vilket kändes konstigt och osvenskt.Vi promenerade längs promenade D'Anglais som med min franska översättning betyder engelska promenaden. Med Makens översättning heter den änglapromenaden, han har inte läst franska vad jag vet och har nog inte heller läst om varför promenaden heter som den gör. För länge sen brukade rika engelsmän åka ner till Nice och de gillade att promenera längs kustremsan.

Vi åt riktigt god mat på en finare restaurang i gamla stan, tre rätters med champagne och vin till maten. Det blev sparris till förrätt och fisk till huvudrätt, vad för fisk vet jag inte men god var den. Och så åt jag en himmelsk chokladkaka till efterrätt och drack riktigt god martini, Maken tog en whisky till sin efterrätt. Det är lite svårt att se vilken som är martinin och vilken som är whiskyn.
Martinin är till höger och whiskyn till vänster.
På måndagen tog vi motorvägen tillbaka till Schweiz, det gick betydligt snabbare. En härlig minisemester tycker jag Maken tycker att det blev mycket bilkörning. Jag körde någon timme drygt i Italien bara men det finns skäl till det.

2 kommentarer:

  1. Mysigt att kunna ta en tripp sådär spontant! Kul att läsa om er resa. När mina skattepengar kommer ska jag ta och boka flygresa ner till dig/er!

    SvaraRadera
  2. Du har faktiskt varit i Monaco förut... även om ditt enda minne är att de ständigt fyllde på vattenglasen :-) / Tina

    SvaraRadera