måndag 11 april 2011

Mamma och pappas visit

Mamma och pappa kom på torsdags kvällen och det var synd att vi inte hunnit införskaffa oss en grill för det var perfekt grillväder som håller i sig än. :-)
Slängde ihop lite lax, frästa grönsaker och hemgjord hollandäse och så rödvin till det. Helt enligt lchf som jag äter efter, ibörjan fick Maken potatis och pasta och andra normala saker till men numer är jag lat.
Vi försökte hinna med ungefär alla saker som vi klarade av när svärmor var här på besök och det gick ganska bra. Fredagen blev rundvandring och pyjamasletande i Bern, vi åt en riktigt god lunch uppe i Rosträdgården på deras dyra restaurang. Riktigt gott var det och fin utsikt har man samt 20grader och sol, mycket och klaga på hade vi inte. Björnarna, rosenträdgården, botaniskaträdgården, Berner Münster och parlamentsbyggnaden hann vi med. Samtidigt som vi slank in i en och annan affär och kollade, fast inte pappa han letade upp ett skönt ställe i skuggan och slumrade lite. På kvällen gick vi ut och åt rösti, jag åt kött, rostade grönsaker sallad och kryddsmör riktigt gott. De andra beställde öl olika allihop och mammas var den som utmärkte sig bäst påminde om guiness i färgen, men smakade som lite öl blandat med mycket cola. Det var första och sista gången hon drack den.
Lördagen då åkte vi till Gurten gick runt däruppe och åt matsäcken i solen med alputsikt. Jag blir lite bortskämd med det fina vädret och den fina naturen det är så härligt härnere.
På eftermiddagen gick vi ner till djurparken och strövade runt i gratisdelen, jag tycker det är ganska trivsamt och lite roligt att se fjällharen byta färg. Jag är uppväxt i stan och de enda hararna där är de sk tysk-hararna. Första gångerna vi var i djurparken var han vit nu är fläckig i baken och har brunt huvud.
Vi gick längs vattnet tillbaka mot stan och såg tre stycken som badade, nio grader i vattnet så jag badade inte. Badar väldigt ogärna om det är under 20grader, varför bada om det är kallt och man bara fryser?

På kvällen sen tog vi det lugnt med vin fast inte på balkongen utan inomhus blir så mörkt på balkongen framåt sena kvällen. Sen åkte de iväg efter frukosten på Söndagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar