onsdag 4 maj 2011

Gud är nog lite döv

Ska försöka korta ner en lång historia.
För ett år sen ungefär köpte jag en mobil hos netonnet, den fungerade inte riktigt, gick dit och klagade, skickades på service(vilket jag har svårt att tro då jag lämnade den en fredag fick tillbaka en måndag mitt i semester tider. Det är bara en känsla jag har) inget fel hittades, fungerade inte efter den servicen. Klagade igen telefonen byttes ut, ingen skillnad. Gick tillbaka under hösten skickades på service, fortf samma problem när jag fick tillbaka den. Sen kom det här med flytten så jag brydde mig inte utan tänkte att jag kan ju använda in telefonen lite och se om det blir bättre. Batteritiden är 72 timmar om jag har bra täckning och inte använder den, skickar jag ett sms eller ringer ett kort samtal kortas stand-by tiden till max 24tim. Utlovat är 400timmar ochjag är inte ens i närheten.
Gick tillbaka under mellandagarna och förklarade läget och allt som gjorts och att det inte var bättre och att jag skulle flytta utomlands. Den killen lovar att det är batteriet det är fel på och jag fick ett bättre begagnat av honom.
Trots nytt batteri fortsatte telefonen strula och jag mejlade netonnet och ville häva köpet för det skulle vara enklast, de slipper mig och jag dem. Men det gick de inte med på otroligt motsträviga mejlade ett tag med dem men kom ingenstans. Så jag ringde konsumentvägledaren först en dag för att vara säker på att vad jag kunde kräva av dem och sen ringde jag netonnet. Här gick det ganska mycket utför i vår relation.
De ville skicka telefonen på service men inte skicka ner den till mig, det var ett problem vi hade och konversationen gick så här ungefär.
-Varför inte bara häva köpet? Varför skicka den på service när de blir så mycket mer omständigt och kostsamt. Jag pratade nyss med konsumentvägledaren som nämnde att en åtgärd ska vara kostnadsfri för mig och att om ni inte vill skicka ner telefonen till mig får ersätta mig för flygresan hem. Och det kostar ju mycket mer än telefonen, så jag förstår inte varför vi inte löser det på enklaste billigaste sättet.
-*skratt* Du kan glömma att vi skulle ersätta dig, vi kommer aldrig ersätta dig för någonting.

Efter att ha klagat offentligt på nätet om dem kan de överväga att hjälpa mig och skicka telefonen till mig efter servicen. När jag lämnade in telefonen sista gången säger killen att, "hittar vi inget fel nu så gäller inte konsumentköplagen"
Då skrattade jag inombords och tänkte, de kan du tro konsumentköplagen gäller jämt den går inte att avtala bort.
Fick tillbaka telefonen och nu är standby tiden 48timmar. Känns meningslöst att bråka med netonnet eftersom de inte hittat något fel så kan de komma runt lagen lite och inte tillåta mig häva köpet. Jag kan ju anlita en annan verkstad och gå via arn. Funderar starkt på en arn anmälan och en ny telefon från en annan butik då jag aldrig kommer handla av netonnet i framtiden och om jag får välja kommer jag aldrig sätta min fot där.
Pratade med Maken om det igår kväll, att problemen kvarstår och jag inte vet vad jag ska göra. Nämnde att jag skulle vilja bränna ner netonnet, utan personskador så klart men att de får ett litet straff för det tycker jag de är värda.
Så vi hade en liten diskussion om hur man skulle gå tillväga och tänka på etc. Men kom fram till att det är kört, vi bor lite långt bort, vi har inte modet, plåtbyggnader brinner tydligen inte bra och hur skulle man frakta all bensin som skulle behövas.
Morgonen efter den här konversationen så står KTH i en brand som verkar svårsläkt. Hade de varit netonnet i valfri stad som brunnit ner istället hade jag blivit lite skadeglad och börjat tro på gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar