söndag 2 oktober 2011

Faruen bil och frauen parkering

Vår bil är en sk frauen-bil, en liten enkel smidig automat bil. Jag har sett fler kvinnor köra den typen av bil än vad jag sett kvinnor köra stora bilar. Dessutom trodde säljaren att det är vår andra bil som jag ska köra runt i när jag shoppa inne i staden och när jag gör andra hemmafru-saker. Här i Schweiz finns sk Frauen-parking det är ett område i parkeringshuset eller på parkeringen med extra breda rutor som ska underlätta parkeringen, då det generellt sett är så att kvinnor är sämre på parkering än män.  Naturligtvis finns det undantag, men det är den allmänna uppfattningen på gott och ont.
Jag har kört bilen på sistone för jag måste träna på att köra den, vänja mig vid trafiken och lära mig hitta, så min körning blir mjuk och fin. Just nu är jag lite osäker, det är så många vägarbeten att körningen blivit knyckig då väg och skyltar inte alltid stämt. På väg hem från ett shoppingcenter så blev körningen väldigt ryckig, mörkt och osäker på var i olika rondeller jag skulle svänga, sen höll jag på att missa garage-infarten så det blev panikbromsning och snabb sväng. Bilen som kört bakom oss en bra bit är naturligtvis en granne som också ska in i garaget och parkera nästan bredvid oss. Jag tycker det är svårt att parkera i garaget för man måste in mellan två betongpelare som jag tycker sitter alldeles för tätt. Det tog mig iaf ett tag med ett par backningar innan jag var nöjd med parkeringen. Maken skakar lite på huvudet och säger att han nog måste berätta för grannen att det var jag som körde. Jag tror att maken inte ville bli förknippad med den körningen då han är väldigt bra på att köra bil. Dessutom tar folk för givet att männen kör om man åker tillsammans.
När vi packat ur bilen och ska bära upp matkassarna så kommer grannen fram och ber maken om ursäkt. Grannen bad om ursäkt ifall han hade stressat maken och det var därför, maken kört som en kratta. Maken nämnde då att det var jag som kört och vi pratade lite.
Sen blev jag osäker på om jag borde känna mig diskriminerad eller priviligerad. Extra breda rutor för att underlätta parkering, folk ser bilen som en kvinnobil och antar att den är min och jag kör om det bara är en person i bilen pga storlek och utseende, tar förgivet att maken kör bilen när vi åker tillsammans för att det är männen som kör.
Känner mig mer priviligerad än diskriminerad, extra breda rutorna är till för att hjälpa inte håna, då är det mer synd om de män som har svårt för parkering. Att det tas förgivet att maken kör när vi åker båda två, gör mig inget då jag egentligen tycker bättre om att åka med. Att folk när de ser bilen med en person i tänker att det är frau som är ute på vägen och inte kan köra bil, gör mig inget heller om det ger dem mer förståelse och mer benägna att hjälpa mig i trafiken.
Man får helt enkelt se det på det bästa sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar