torsdag 29 september 2011

Schweizerost


 Vi har haft besök av svägerskan och hennes sambo. Många mil i samma bil blev det då vi åkte runt ganska mycket för att kolla lite i andra städer. Thun, Heimberg, Fribourg, Bern, Emmentaler, Cully och Gruyères var städerna som vi besökt, Heimberg räknas som en stad men det kan man inte tro. Hade jag med min kameran överallt? Nej, det hade jag ju såklart inte därför publicerar jag lite bilder nu och lite mer text om de städer som saknas vid ett annat tillfälle.



 Vi tog bilen och svängde upp till Emmentaler för att spana in osttillverkningen. Lite fundersam blev jag då vi närmade oss och det fanns parkeringsvakter som vinkade åt oss, min tanke var att rundturen kanske börjar snart. Det första som möter oss är en stor välkommen skylt och kor.
Massor av kor och det visar sig att det är ko-utställning. Enligt maken så är traditionen som sådan att på väg hem från sommarbetet på en alptopp, stannar man till med sina kossor på en utställning innan man går hem.


 Tror det fanns fler kor än skällor, många var det iaf.
 Naturligtvis fanns det ett marknadsstånd så man kunde köpa färska grönsaker och färgglada lökflätor direkt från en bonde.

 Här ligger ostarna för att torka till, beroende på smakstyrka ligger de här mellan 3-12månader tror jag.
 Man nämner ostarna med det ortsnamnet där osten kommer ifrån, förvirrande och charmigt.
 Jag köpte hem en BernerKäse men vet inte riktigt vilken.
Är säker på att alla tre smakar lite olika, då de har lagrats olika och har olika fetthalt.

Här är kossorna på väg hem efter utställningen.

Dagen efter tog vi bilen till Cully för att titta på vingårdar i Vauds kanton. Vinodlingarna i Vaud finns med på UNESCOs världsarvslista oklart varför. Vi tog det lilla gula tåget och åkte upp till vinodlingarna, mycket natur fick vi se på vägen.

Tåget stannade till vid en vingård, jag trodde vi skulle få smaka något av vinerna eller iaf få höra någon berätta om dem. Så var det inte utan vi fick gå runt lite själva och smaka på druvorna, hittade ett skåp med de viner som den gården producerar.

Väldigt söt udda fågel som plaskar omkring i Genèvesjön. Jag och maken kunde inte klura ut vad han heter, vilket irriterade mig.

2 kommentarer:

  1. Om det är vanligt att stanna till på utställning med korna vet jag inte, men däremot sa jag att det brukar vara nån slags "ta ner boskapet från bergen"-dag när man vallar ner dom, hänger på dom blommor och så.

    SvaraRadera
  2. Vadå, vilken oartig fågel att inte presentera sig!

    SvaraRadera