lördag 8 oktober 2011

Körkort

Idag är det 10-år sen jag tog körkort, det var en grå måndag och jag är inne på mitt fjärde körkort, alltså plastkort. Första blev stulet, andra byttes pga namnbyte, tredje byttes för utlandsflytten. Tror alla fyra körkorten sett lite olika ut pga att de gör om designen ibland.
Igår kändes det verkligen inte som jag haft körkort i tio år. Maken åkte iväg tidigt på morgonen, han skulle åkt buss men det blev strul så jag fick skjutsa honom till Berns Hauptbahnhof. Väldigt mycket trafik för att vara 6.45 på morgonen, mörkt också och vägarbeten. Dit gick bra det var raka vägen, sen gav maken mig instruktioner om hur jag skulle ta mig hem igen. Men det var inte så lätt höll på att förväxla höger och vänster i en korsning så jag gjorde så som ingen medtrafikant gillar, blinkar för att svänga men ångrar mig i sista stund och kör rakt fram istället. Följde skyltarna mot motorvägen för då hittar jag hem och trodde det skulle vara enklare. I nästa korsning blev det också rörigt och jag blinkade för ett filbyte men ångrade mig plötsligt, det såg ut som man hade fyra filer att välja på enligt skyltarna men sen när man kom fram till korsningen så var det bara tre pga vägarbete. Jag stör mig på att de inte täcker över skyltarna vid vägarbete som de gör i Sverige. Sen gick det hyfsat trots att de har flera destinationer på en skylt och bara de översta syns pga vinkling eller obefintliga reflexer. Jag kör verkligen som en nybörjare pga att jag inte hittar och har svårt att läsa skyltarna ibland, måste verkligen träna och träna så mina medtrafikanter inte behöver frukta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar