torsdag 10 mars 2011

Dåligt bloggande

Det har blivit lite dåligt bloggande på sista tiden för jag har haft fullt upp. Tänkte försöka mig på att visa i bilder hur senaste veckan har varit då vi haft Svärmor på besök.





Så här såg det ut ungefär när vi landade i Zürich jag och svärmor. Jag var en vecka i Sverige och tog med mig svärmor när jag åkte tillbaka hem för att hon skulle få besöka oss och hitta rätt.

På onsdag kvällen pratade vi lite om lampor i lägenheten vi har lite högt i tak på sina ställen. Maken har inte satt upp lampor i taket för det är så svårt då det är högt och det behövs verktyg som vi inte har  mm. Maken ser det som fakta medan jag ser det nog lite mer som undanflykter och ursäkter ;-)

På torsdagen gick jag och svärmor runt i stan medan Maken var på jobbet. Vi gick runt till alla ställen man "ska" ha sett när man är i Bern. Bland det första vi besökte var Berner Münster en väldigt fin välbevarad gammal kyrka. Jag noterade att taket var väldigt fint målat och dekorerat, och jag törs slå vad om att de som gjorde det inte gnällde på högt i tak och inga verktyg mm. Vet inte om det syns så bra hur högt det faktiskt är i taket. Kan dem måla och dekorera där borde ju Maken med min logik kunna sätta upp lampor i lägenheten.



Björnarna är lite mysiga, det bor i ett stort inhägnat grönområde i stan. Jag tycker det är stort och de kan springa runt och jaga varandra och bada. Björnungarna sprang runt och busade och bjöd på en rolig show i solen.


Parlamentsbyggnaden man kan gå ut på baksidan och då har man fin utsikt över historiska museet och den delen av stan där många ambassader ligger.



Vi bor i närheten av Emmentaler så då måste man ju bara passa på att besöka stället där de gör Emmentalerost och dricka vin och äta ostbricka efter det att man gått runt och kollat på hur man gör osten. Det var fin bilväg att köra upp slingrig trollskogs liknande väg som slingrade sig uppför berget, brant på ena sidan bilen brant högt berg på andra.


Efter att ha ätit ostbricka var vi ju tvungna att ge oss in till stan för att äta ostfondue för det ska man göra. Det var gott. Men vi glömde kolla upp reglerna man straffas när man tappar sin brödbit har jag för mig från Asterix & Obelix´s Schweizer äventyr. Får läsa det när jag är hos föräldrarna nästa gång. Jag tappade ju min potatis en gång. Ja fick in både potatis i färskpotatis storlek och brödbitar.


Besökte Gurten för första gången för mig och andra gången för Maken . Man tar sig upp på ett berg ganska många meter upp och sen tittar man på utsikt, leker, spelar frisbeegolf, kubb, motionerar, rastar hunden eller har picknick. Riktigt fin utsikt över stan har man om det är klart väder sägs det men det var det inte när vi var uppe så jag hoppas på klart väder nästa gång. Det var riktigt stort och stor yta man kan gå runt på det var skyltat med ridväg men tyvärr såg vi ingen häst.


Sen gick vi till djurpaken som ligger i närheten och kollade på förutom flamingosarna, andra exotiska djur som älg och Lo. Fanns faktiskt andra djur man inte möter i skogen som olika sorters apor och reptiler.


Min tyskakurs har börjat tre intensiva veckor kvar då första veckan snart är avklarad. Jag lär mig bra saker men det är lite svårt med uttalet blir antingen svenskt eller franskt. Ska försöka få bort det och prata som en inföding men det blir ett senare problem.


Vi skulle efter min tyskakurs besöka rosenträdgården, men så blev det fel och vi hamnade i botaniska trädgården. Men det gjorde inget för den var fin och fridfull, näckrosbladen på bilden kan bli upp till 70cm i diameter, det framgår inte riktigt av bilden hur stora de är. Vi hittade ett par stolen i solen så vi passade på att sola ansiktena en stund, man behöver ju D-vitamin sägs det.


I Tisdags kunde Maken smita lite från jobbet och då hittade vi till rosenträdgården. Vi köpte takeaway lunch och gick hela raka vägen upp. Man besöker rosenträdgården för att fika och njuta av utsikten, inte lika mycket för rosornas skull därför gjorde det inget att rosorna lyste med sin frånvaro. Inte helt fel att sitta och titta ut på stan ur en annan vinkel och äta lunch i solsken. Gissar att ni inte gör det så ofta....

2 kommentarer:

  1. Har väntat och väntat på nytt inlägg! :) Kul med bilder!
    Lycka till med tyskan!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Anna
    Har haft dåligt samvete för dåligt bloggande men ibland måste man ju leva i verkligheten så man har något att skriva ;-)

    Tack, det behövs!!

    Kram!!


    (jag har tidigare svarat på kommentarerna via mejl men upptäckte för ett par veckor sen att det inte går)

    SvaraRadera