söndag 9 juni 2013

Lördagspromenad


Jag såg en sådan här skylt när jag var på väg till mataffären och tänkte att dit kan vi ta oss som helgutflykt. Den skylt som jag såg står i vägkanten och pekar upp för en backe, så när jag föreslog utflykten för maken trodde jag vi skulle åka bil, maken trodde att det var gångavstånd och att vi skulle gå. Efter lite dividerande kom vi fram till att vi kan gå, så långt borde det inte vara. Vi träffade på en granne som var ute på promenad med sin tax som upplyste oss att det är ca 5km i vardera riktning. Helt okej avstånd för en avslappnad utflykts promenad.

Här är den lilla uppförsbacken från vägen och mot sparrisen. Man kan se stora delar av vårt område Bauhaus t.ex. Vi bor bakom träden precis. Tågstationen ligger lite ner till vänster och har hamnat utanför bilden.

Här började vi eller i alla fall jag fundera på om vi var på rätt väg, det var vi. 

På den här vägen mötte vi väldigt många marscherande militärer och civila. Militärerna deltog i en internationell tvådagars marsch. Vi tror att de kan ha gått från Belp till Bern men är lite osäkra. Det var militärer från Schweiz så klart men även Kanada, Belgien, Tyskland och en grupp fransmän. Jag såg militärklädda människor i olika färger medan maken kunde se var de kom ifrån, de allra flesta. 

Det här är baksidan på lantbutiken och man kan se hur kossorna jobbar för att producera mjölk och kött. Förutom sparris kunde man köpa frukt och andra grönsaker, kött, ägg, hembakat bröd osv. 
http://www.burehofmaerit.ch/192.html

Efter att ha köpt grönsaker och honung vände vi kosan hemåt igen.

I gluggen mellan träden skulle man kunna säga att vi bor, från gluggen har vi kanske 2km hem. Så det var en bit att gå. Men vi hade härligt väder och ingen tid att passa så då gör det inget. 

Början på sorkjakt. 



Han fick inte tag på sorken trots sin intensiva jakt. 

Vi var ute och gick med vår hund, en annan var ute och rastade sin häst.


Saknas en pil neråt annars hade vägskylten varit fulländad. Den ljust gula och svarta pilen är bara tillfällig och ska guida militärerna rätt. 


När jag ser Bauhaus då vet jag att jag snart är hemma igen och att jag inte är vilse. Frågan är hur många klimatsmarta poäng man får när man gått hem till bonden och handlat mat och sen gått hem igen. Och hur många plus i boken får man som hundägare när man tar ut sin hund på långpromenad och kommer ihåg att ge honom vatten. 











1 kommentar:

  1. Hnokki kan få gå sorkjagarkurs hos Franco! Han är världsmästare på sånt :)

    SvaraRadera