måndag 25 juni 2012

Utflykt

Bilen bestämde sig en dag för att inte starta, batteriet var urladdat. Det tog maken två veckor att fixa, nu har han invändningar mot den tidsaspekten. Han jobbade inte konstant med bilen utan mekade lite då och då efter jobbet, men det tog ändå två veckor innan bilen blev körklar. Varför mekade inte jag med bilen kan man ju fråga sig. Svaret är enkelt jag tackade helt enkelt nej till att försöka ge mig på bilen.
När bilen behagade att starta så tog vi oss en utflykt till en by som jag glömt namnet på men de hade ett schloss så klart som alla byar har i det här landet.
På grund av hunden fick vi inte gå in och titta men utsidan var fin likaså slottsgården.
Det var varmt i luften men inte tillräckligt för att man skulle våga sig på att bada i floden, Aare naturligtvis. Jag börjar misstänka att det inte finns några andra floder.
När v gick längs floden så smög sig en känsla av Venedig på en.
Lilla vägen längsmed floden.
Vi hittade en öppen restaurang där vi kunde äta glass i värmen och Hnokki kunde börja sin karriär som ofredare. Bords dekorationerna var lite udda och jag har inte sett det någon annanstans vad jag kan minnas. Hnokki har gått ifrån att skälla på servitörerna till att attack-slicka dem på fötter och ben, all hud i lagom höjd som är bar. Han smög sig fram och slickade på en okänd kvinnas ben vid ett övergångsställe, man skäms lite för sin hund då.
En lite mindre gata i byn som är en helt vanlig gata en söndags eftermiddag.
Jag gillade det blåa huset med den blåa bilen utanför även om färgmatchningen kanske gick lite långt.
En kompis påpekade att det verkar så grönt här i Schweiz. Det är det men vi har inte lika mycket gränska som husen uppe på kullen. Ja det är kulle i det här landet i Sverige hade det nog räknats som fjäll eller berg.

På vägen hem köpte vi jordgubbar av en bonde på vägen 4Frassar för 500g och vi undrade om vi blivit lurade eller inte. Chansen att bli lurad här i Berns kanton är ganska liten så då hade vi köpt en lott. Vi fick jordgubbarna till ett väldigt bra pris då mataffärerna ska ha minst en Frasse mer.
Jag kan inte rå för att jag är ekonom som gillar ordning och reda samt att se samband och dra slutsatser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar