söndag 24 juni 2012

Billigt

Det sägs att Schweiz är ett av de dyrare länderna i världen, vilket är både sant och falskt beroende på hur man räknar.
Jag har jämfört priser på olika saker i Sverige och Schweiz då man dvs jag vill betala det lägsta priset för varan eller tjänsten. Vi ska till Sverige några dagar i juli innan vi åker på bröllopsresan, så då kan man passa på att handla och fixa saker i Sverige som är billigare. Jag behöver byta dator så jag har kollat lite på vad blir kostnaden att köpa den här och vad blir kostnaden om jag köper den tax-free i Sverige. Personer som är bosatta utanför EU får handla tax-free i Sverige, aja man får skatterabatt istället för 25% betalar man ca 16%.
Svaret datorn blir billigare i Schweiz än i Sverige med skatterabatten inräknad. Skulle datorn vara helt skattefri i Sverige så blir kostnaden samma som i Schweiz där jag måste betala skatt.
Skönhetsbehandlingar är väldigt mycket billigare här än i Sverige har jag upptäckt. Jag får betala ca 25% mer i Sverige än här. Det blev jag överraskad över och tjänster kan man inte få någon skatterabatt på.
Bensinen är billigare här än i Sverige.
Maten kostar ungefär lika mycket i båda länderna.
Vår hunds inköpspris var billigare här än i Sverige. 

Slutsatsen blir att det är billigare att bo i Schweiz. Ska man räkna procentuellt av nettolönen så är allt sjukt dyrt i Sverige mot vad det är här. Samt att ska man tanka bilen, handla mat, köpa elektronik eller skämma bort sig med massage, manikyr, pedikyr, ansiktsbehandlingar, ny frisyr mm så är det i Schweiz man ska göra det. Elektronik borde man kunna tjäna på om man som svensk köper i Schweiz skattefritt och importerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar