söndag 23 september 2012

Islandshäst

Är man på Island måste man ge sig ut på en ridtur på islandshäst, det tyckte vi i alla fall. Vi gav oss ut på söndagen för en tur på ett par timmar. Det som är speciellt med islandshästen är förutom att den är liten ungefär lika stor som en ponny är att den har fem gångarter, skritt, trav, galopp, tölt och flygande pass. Det gick bra förr oss, vi ramlade inte öven om det var nära för mig när hästen började galoppera. Stigbyglarna hade lite olika längd så jag satt snett och höll på att ramla av när hästen fick fart, men så tänkte jag att det får gå som det går, det bästa jag kan göra är att hålla mig i och slappna av. Taktiken fungerade utmärkt och sen var det väldigt roligt.
Man kan se hur fint väder vi hade på bilderna, riktigt soligt och klart sommarväder.





Efter ridturen åkte vi på valsafari, vi tillhörde de 5% som inte fick se några valar. Det är därför det inte finns några bilder på dem.


Det här är en ö där Puffin fåglarna håller till. Puffin fåglarna är Islands nationaldjur som de faktiskt även har på menyn. Nej vi åt aldrig Puffin däremot val. Island är väldigt ansvarsfulla med sina resurser till skillnad från andra länder därför kände vi att det var rätt land att äta val i.

 Så här ser en puffin fågel ut, det finns ett par fåglar med på bilderna men de syns inte riktigt så bra.




Riktigt soligt varmt härligt sommarväder, jag gillade faktiskt det här vädret väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar