onsdag 19 september 2012

Chai-Latte

På Island drack vi den godaste chai-latten jag någonsin smakat. Så ända sen vi kom hem har jag försökt att hitta rätt recept och göra den hemma. Det har tagit tid men nu har jag hittat rätt, tror jag i alla fall nära nog. Jag har utgått från det här receptet från tasteline. Jag har inga kardemummakapslar så jag har använt omkring en tesked kardemummakärnor, jag använder svart chai-te för att få extra smak på det. Kryddnejlikorna räknar jag inte men tror det blir närmare tio än tre. Jag har malen nejlika, kardemumma och kanel som jag också har i lite av, för jag har ingen aning om vad jag ska göra med dem annars. Jag låter teet dra under tiden som jag värmer mjölken,  jag använder kastrull och vanlig visp.




5dl mjölk
5 dl vatten
3 kardemummakapslar
En kanelstång
3 kryddnejlikor
Svart te eller pu-erh
Malen kanel
Socker, honung eller annat sötningsmedel

Koka upp vattnet med kanelstång, krossade kardemummakapslar och kryddnejlikor. Låt koka 10 minuter. Häll det kokande vattnet över teet i en tekanna. Teet ska vara ganska koncentrerat. Värm och skumma mjölken med hjälp av expressomaskin ( eller kastrull och mjölkvisp). Häll teet i 4 koppar. Söta på valfritt sätt. Häll över mjölken. Strö över malen kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar