torsdag 28 juli 2011

sjömonstret

I lördags tänkte vi åka in till stan för att äta middag ute, dels har vi haft våra namnsdagar och så är vi dåliga på att göra roliga saker.
Vi åkte in och började leta matställe planen var att ta en fördrink eller efterättsdrink. När vi precis klivit på tåget så fick jag syn på restaurangen i Niederwangen som maken vill prova men jag tror att det är en pizzeria och inte så sugen på det. Men när vi passerade den så sa jag "vi kunde ju provat restaurangen här, fast nu får vi ta det en annan gång".
Vi började med att gå runt i stan och kolla runt lite, vi fick syn på ganska många poliser i kravallutrustning så vi blev lite fundersamma. Så många välutrustade poliser på samma ställe har jag aldrig sett i Sverige. Svaret fick vi på vägen hem, det var fotbollsmatch jag tror att youngboys som jag tror är Bernslag att de vann, men jag vet inte. Fotboll är inte riktigt min grej sådär.
Vi hittade en restaurang som serverade något annat än pizza, pommesfrittes och kebab. Det kan ha varit Berns lyxrestaurang, servitörerna hade uniform och vi fick evianvatten. Vi funderade lite på om vi skulle leta vidare men eftersom det regnade ganska mycket och vi var blöta och kalla och hungriga så gjorde vi inte det. Jag tycker inte om evian vatten men det är en annan historia. Jag beställde grillad fisk som hette Colbert och jag hade ingen aning om vad det var. Maken tog en kötträtt för att den serverades med honungssås. När de byter mina bestick blir jag lite förbryllad jag vet ju att det är fiskbestick men för att äta en grillad fiskfilé behövs det verkligen specialverktyg då, eller råkade jag beställa musslor, ostron eller liknande. Lite orolig blev jag och vi funderade över det hela, dessutom tog det långtid innan maten kom så det vore inte helt omöjligt om de var Lochnessmonstret jag beställt. Vinet var iaf väldigt gott, jag valde ett vitt vin och servitören frågade lite förvånat om jag var medveten om att det var vitt vin. Det bidrog ju till osäkerheten om vad jag beställt egentligen.
Den här bilden är tagen innan maten, ett glasvin i det här landet är 1dl, medan ett glas öl är betydligt mer.
Min mat kom in först och makens sen, men jag publicerar bilden på makens mat först då känsliga läsare kanske inte vill se min mat.
Det ser ju fint och gott ut, och det var det. Är du lite känslig när det kommer till mat så är det en bra idé att sluta läsa nu. Efter maten ville vi beställa efterrätt men det gick inte för köket var stängt lite snopet så vi gick till stationen och tog tåget hem. Vi fick naturligtvis vänta ganska länge på tåget innan det kom. När vi kliver av tåget hemma och är på väg till lägenheten ser vi att det fortfarande lyser i restaurangen(som jag valde bort) så vi hade troligtvis kunnat äta efterrätt där, slippa regnet och spara in tågresan.








Vet inte om det syns så bra men han har skinn, ben, ögon och tänder kvar. Lite förvånad blev jag när jag fick in den och lite äcklad. Men jag kunde ju inte ångra mig heller så det fanns inte så mycket att göra än att äta upp det. När jag kommit över äckelheten och rensat på ett sätt som inte var fint nog för en lyxrestaurang enligt maken så var den faktiskt riktigt god. Tror det är havsaborre som var väldigt saftig och god. Men det var inte alls det jag väntat mig.

2 kommentarer:

  1. Hade väntat mig nåt mycket värre jag! Tycker inte att det ser äckligt ut, men däremot är det ju mycket enklare om man får färdigrensad fisk! Nu på semestern fick jag rödspätta med skinn och ben kvar, fast skallen var åtminstone borta.

    Hihi, snart ses vi! Då går vi inte på den där restaurangen väl? :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hade du varit här ikväll så hade du fått grillat utan tänder och ögon
    Svärmor & maken

    SvaraRadera