måndag 27 januari 2014

Murten

Vi gjorde en lördagsutflykt till en liten stad med namnet Murten. Mysig liten stad som påminde om de flesta småstäder här i Schweiz.

Murtens stadsvapen samt en kalender som är lite för rörig för mig, Jag vill ha mer ordning och reda. 

Utsikt över Lac de Morat som ligger granne med Bielersee och Lac de Neuchâtel.

Premiärdoppet!
Hunden är min och bilen är makens, när bilen kör för fort så kommer böterna till maken för man(dvs schweiziska myndigheterna) tar för givet att det är han som gjort det. Hans bil hans gärning. Alltså måste det bli samma sak för mig, min hund min gärning. Så jag premiärbadade i januari, det har nog aldrig hänt tidigare och kommer nog inte hända igen. Jag är inte direkt känd för att bada utomhus i kallvatten. 

Murten har en fin ringmur runt gamla stan, som vi klättrade upp i för att njuta av utsikten. Jag vet inte om det var värt det, smala branta trätrappor som byggdes på 1200-talet är inte det bästa när man har ont i höften. Jag skulle råda er att inte traska i smala, branta trätrappor tre dagar efter ett litet höftingrepp. Speciellt inte utan smärtstillande. 

Det här utsikten över nya staden, tittar man åt ena hållet hade vi fina härliga gamla stan med sjöutsikt. När vi tittade åt andra hållet var det detta vi fick se. Byggkranar och tågräls. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar