tisdag 29 maj 2012

Vaniljsås

Vi orkade inte äta upp all mat på påskbordet så vi fick kylskåpet fullt av rester, även blåbärspaj.
Maken tänkte göra en insats och äta upp pajen så han kommer med en stor bit och något gult på tallriken.
-Var glassen så gul, det trodde jag inte.
-Det är inte glass det är vaniljsås.
-Men....vi har ingen vaniljsås
-jo det har vi
-Nej det är jag säker på att vi inte har, vi har aldrig haft vaniljsås till, alltid grädde eller glass. *börjar skratta*
-Vad är det?
*skrattar så mycket att jag inte kan få fram ett ord*
-Sluta nu, berätta!
-Du......har.....ho-ho-hollandaisesåsen på tallriken.
-Det är ju vaniljsås.
-Nej det är det inte.
Maken smakar på vaniljsåsen och konstaterar att jag har rätt. Han har tagit halva tallriken full med hollandaisesås och inte vaniljsås.

Anledningen till att vi aldrig haft vaniljsås till är att det inte finns att köpa färdig och att göra egen var lite meckigt enligt ett recept jag hittade. Därför kör jag på glass och grädde till istället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar