torsdag 1 december 2011

Zibelemärit 2011

Det var lökfestival i måndags, och varför de firar löken det vet jag inte. Men jag kan slå vad om att det finns en historia om det som går tillbaka i tiden till tidpunkten då Schweiz bildades. Den tidpunkten och historien om Schweiz bildades klämmer de ju in överallt. Ska ta reda på varför de firar zibelemärit och berätta senare. Tills dess får ni njuta av ett par bilder som jag tog innan kamerabatteriet dog.




Jag var inte men maken på marknaden utan med ett par klasskompisar mitt på dagen. Det var packat med folk vi kunde inte gå som vi ville utan fick följa strömmen. Det var trevligt och jag fick lära mig att vi dricker inte glühwein utan glühwy här i Bern. Fick även veta att de flesta människorna som vi såg inte var från Bern utan från franskadelen, de i franskadelen hade ledig dag vilket vi inte hade. Många berneser besökte marknaden kl5 på morgonen då den startade, det är tydligen höjdpunkten enligt min klasskompis schweiziska make.

Så här står det om Zibelemärit i vår guidebok (lonley planet)
Market traders take over Bern on the fourth monday in November during the legendary Zibelemärit(onion market), a riot of 600-odd market stalls selling delicately woven onion plates, wreathes, ropes, pies, sculptures and so on alongside other tasty regional produce. Folklore the market dates to the great fire of 1405 when the farmers from the canton of Fribourg helped the Bernese recover and were allowed to sel their produce in Bern as a reward. In reality the market probably began as a part of Martinmas, the medievel festival celebrating winter's start. Whatever the tale, the onion market is a fabulous excuse for pure, often crazy revelry as street performers surge forth in the carnival atmosphere and people walk around throwing confetti and hitting each other on the head with -bizzarely- squeeky plastic hammers.

Det där med konfettin stämmer bra det kastades mycket konfetti att jag morgonen efter på väg till skolan såg jag folk dammsuga gatan och sopa. De brukar annars bara moppa gatan ren, spelar ingen roll hur mycket de stökar ner, för rent blir det sen det är de noga med. Det är iaf så jag upplever det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar