tisdag 15 november 2011

Jungfrau

Förra veckan hörde en kompis av sig och frågade om jag hade planer för torsdagen, vilket jag inte hade mer än skolan. Hon berättade att NBC hört av sig till en kompis, tydligen skulle NBC spela in ett program på Jungrfrau och ville ha statister. För besväret skulle vi få lunch, tågresan och en vin-apero. Vi åkte tidigt på morgonen och kom hem sent på kvällen, det var en härlig resa.
Jag kollade väderleksrapporten som sa -5grader och strålande sol, så jag klädde mig efter det. Vanliga skor, min höstjacka och jeans. En av mina kompisar hade på sig strumpbyxor i ull, långkalsonger, jeans, vinterkängor, linne, t-shirt, långärmad tunntröja, kofta och dunjacka. Jag blev så full i skratt när hon berättade det men hon är uppvuxen i Los Angeles och hennes make hade tjatat om att hon skulle klä sig varmt. Men hon hade på sig alldeles för mycket kläder för hon frös och fick låna en filt att vira om sig, trots att vädret var riktigt varmt och underbart.
Självklart hade hon halsduk, mössa och vantar. Det finns vissa kulturella skillnader mellan oss svenskar och amerikaner.

 På väg uppför här byter vi till det sista tåget som ska ta oss sista biten uppåt.

 Det sägs att Toblerone fått sin form av Matterhorn, men jag tror det är den här toppen istället.
 En skidbacke, vi åkte förbi många skidbackar och lite sugen blev man allt.
Till den här byn kan man bara ta sig med tåg, jag får en känsla av att det inte är så många som flyttar dit eller därifrån.

 Mitt hörn av matbuffén, jag gick till osten, äggen, baconen och korvarna medan de andra gick till nudelhörnan och sen kastade lystna blickar på min tallrik. De åt mycket och var mycket hungrigare och tröttare än jag som inte äter lika mycket kolhydrater, liten rolig erfarenhet för mig iaf.
 Utsikt från Sphinxen.







 Den här modellen av fåglar fanns det många av, riktigt otrevliga tycker jag som inte är förtjust i fåglar. Speciellt inte när de flyger så nära att man känner deras klor i håret när de susar förbi.
Man kan se hur solen lyse och värmer oss. Som sagt underbart väder.

 Showen som vi var med i heter Today show och inslaget hette Where in the world are Matt Lauer? Matt Lauer är gubben på bilden han är tydligen väldigt känd i USA och today show är tydligen en show som "alla" ser.




 Jag funderade på vad huset kunde vara för något och hur de har byggt det.
 Huset ligger högt där uppe på branten.
 Nybyggd Igloo.
 Igloo med en eskimå och sälar som man kan beundra i Ispalatset. De hade väldigt mycket fina is-skulpturer i ispalatset men det var svårt att fota på grund av ljuset.
Bilderna hamnade inte den ordning jag ville. Här sitter i alla fall Matt Lauer och Bear Grylls i Igloon och pratar. Bear Grylls är en känd äventyrare, han är känd bland amerikanerna, jag hade ingen aning om vem han var innan vi träffade honom och tog en pratstund.

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Solen gör verkligen allt tycker jag, det blir liksom fint oavsett årstid. Och jag skulle också ha långkalsonger i det vädret ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Grattis till en fantastisk utflykt! Lite avundsjuk blir jag allt (men inte missunsamm). Jag har gått runt en avfallsanläggning i dag och det är inte ett dugg exotiskt.

    Kram,
    Pappa

    SvaraRadera